Brak możliwości zaskarżenia postanowienia o kontynuowaniu czynności kontrolnych do sądu administracyjnego, w wyniku czego przepisy o sprzeciwie nie...
czytaj więcejE-zgłoszenia Przepis ustawy o KRS wskazujący, iż w przypadku, gdy spółka jest w KRS rejestrowana elektronicznie z użyciem e-podpisu, zgłoszenia...
czytaj więcejePUAP wciąż nie umożliwia dopełnienia wszystkich i nie wszędzie procedur on-line. Te procedury, które są dostępne on-line są jedynie w niewielu...
czytaj więcejKonieczność zamieszczania aktualnej wysokości kapitału zakładowego i kapitału wpłaconego, na tzw. pismach wychodzących ze spółki – nakłada...
czytaj więcejBrak spójnej i kompleksowej regulacji prawa grup kapitałowych.
czytaj więcejArtykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta wprowadza obowiązek uzyskania uprzedniej...
czytaj więcejPrzepis wprowadza obowiązek podwójnego potwierdzenia treści umowy proponowanej konsumentowi przez telefon. Oświadczenie konsumenta o woli zawarcia...
czytaj więcejPrzewlekłość tradycyjnych postępowań sądowych, szczególnie w sprawach gospodarczych. Odległe terminy wyznaczania rozpraw. Brak elektronicznych...
czytaj więcejBrak efektywnego finansowania egzekucji komorniczej- opłaty stałe nie związane ze skutecznością egzekucji.
czytaj więcejWysokie koszty pośrednie egzekucji komorniczej. Opłaty pobierane przez ZUS i Urząd Skarbowy za informacje udzielane komornikom sądowym na potrzeby...
czytaj więcejWeryfikacja danych: Obecnie obowiązek weryfikacji danych dłużnika w postępowaniu sądowym obciąża wierzycieli np. wierzyciel ma obowiązek...
czytaj więcejProcedura doręczeń w toku procesu. W związku z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, istotnym problemem,...
czytaj więcejBrak regulacji prawnych w zakresie elektronicznych rozwiązań w postępowaniu egzekucyjnym ( elektroniczne wnioski egzekucyjne we wszystkich postępowaniach,...
czytaj więcejUproszczenie formularzy w innych postępowaniach uproszczonych. Od 1 stycznia 2010 r. zaczęło funkcjonować w Polsce tzw. elektroniczne postępowanie...
czytaj więcejBrak rejestru bezskutecznych egzekucji i rejestru dłużników egzekwowanych. Co roku setki tysięcy egzekucji kończą się bezskutecznie. Nie...
czytaj więcejRozbieżności odnośnie przepisów o kosztach postępowania, np. w postępowaniu upominawczym opłata wynosi 5% wartości przedmiotu sporu; gdy nakaz...
czytaj więcejEgzekucja komornicza Wielu dłużników celowo i systematycznie nie odbiera korespondencji od komornika, korespondencja awizowana przez Pocztę nie jest...
czytaj więcejOgraniczenia w zakresie egzekucji ze środków na rachunku bankowym dłużnika (art. 54 Prawa bankowego), obniżają skuteczność stosowania tego sposobu...
czytaj więcejOgraniczenia w zakresie egzekucji z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Kwota wynagrodzenia minimalnego nie podlega egzekucji jednak ten sam konsument...
czytaj więcejUtrata tytułu wykonawczego blokuje wierzycielowi możliwość dochodzenia należności na drodze egzekucyjnej. Rozpatrzenie wniosku wierzyciela o ponowne...
czytaj więcejOdpowiedzialność członków zarządu w spółkach handlowych. W wyniku nowelizacji kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) i kodeksu karnego (k.k.),...
czytaj więcejObowiązek uzyskiwania pisemnej zgody właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli punkt...
czytaj więcejNałożenie na organ wydający zgodę na handel alkoholem obowiązku automatycznego stosowania sankcji odebrania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych...
czytaj więcejWprowadzone limity punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad ich usytuowania na podstawie uchwał rady poszczególnych gmin (art. 12). Limity...
czytaj więcejWymóg określenia we wniosku o wydanie zezwolenia miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (art. 9 ust. 3b pkt 4). Wykonywanie działalności...
czytaj więcejWymóg określenia we wniosku o wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi wnioskowanego terminu ważności zezwolenia(art. 9 ust. 3b pkt...
czytaj więcejWymóg posiadania tytułu prawnego do korzystania ze stacjonarnego magazynu dostosowanego do przechowywania napojów alkoholowych (obrót hurtowy) - art....
czytaj więcejBrak regulacji
czytaj więcejZbyt duża ilość zezwoleń na sprzedaż alkoholu i opłat za korzystanie z nich oraz nakładające się na siebie terminy dokonywania tych opłat (art....
czytaj więcejNiekorzystna stała kwotowa opłata za korzystanie z zezwoleń dla przedsiębiorców, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów...
czytaj więcejNiedookreślone uprawnienia gminy do wprowadzenia czasowego lub stałego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych w obiektach lub na obszarach gminy ze...
czytaj więcejZbyt duża ilość nieuzasadnionych wymagań formalnych w procedurze ubiegania się o wydanie zezwolenia. Obowiązek dołączania do wniosku o wydanie...
czytaj więcejNieprecyzyjne zasady odpowiedzialności za sprzedaż alkoholu osobie nieletniej, czy znajdującej się pod wpływem alkoholu (art. 15 w zw. z art. 43 ust....
czytaj więcejKonieczność uzyskania, przy ubieganiu się o wydanie zezwolenia, pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności...
czytaj więcejZbyt restrykcyjne zasady wygaszania zezwolenia na sprzedaż alkoholu w przypadku wniesienia przez przedsiębiorcę opłaty za zezwolenie w niewłaściwej...
czytaj więcejWymóg planów miejscowych dla inwestycji pow. 2000 m2. W obecnym stanie prawnym dochodzi do naruszenia art. 20 i 22 Konstytucji RP ze względu na ograniczenie...
czytaj więcejInterpretacja przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez Ministerstwo Zdrowia w taki sposób, że nie jest możliwe...
czytaj więcejArt. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych określa zakres podmiotowy stosowania ustawy. Wymienione są w nim osoby fizyczne i osoby prawne...
czytaj więcejPraktycznie niemożliwy do realizacji jest wymóg związany z wstrzymaniem się od przetwarzania danych osobowych. W świetle definicji ustawowej...
czytaj więcejNa mocy art. 32 ust. 1 pkt 7 każdej osobie przysługuje prawo do wniesienia pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania jej danych ze...
czytaj więcejZgodnie z art. 37 ustawy o ochronie danych osobowych „do przetwarzania danych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienie...
czytaj więcejPrzepisy karne w ustawie o ochronie danych osobowych, które nie chronią bezpośrednio interesów osób, których dane dotyczą, ...
czytaj więcejRozumiejąc ograniczenia wynikające z treści obowiązującej dyrektywy 95/46 o ochronie danych osobowych konsekwentnie zwracamy uwagę na brak celowości...
czytaj więcejObjęcie danych przedsiębiorców będących osobami fizycznymi reżimem ustawy o ochronie danych osobowych.
czytaj więcejUstawa o ochronie danych osobowych zawiera definicje, których brzmienie rodzi wątpliwości interpretacyjne, przez co utrudnione jest stosowanie...
czytaj więcejBrak terminu, w jakim GIODO powinien dokonać rejestracji zbioru danych, o których mowa w art. 27 ust.1 ustawy (dane wrażliwe). Warunkiem...
czytaj więcejBrak terminu, w jakim GIODO powinien dokonać rejestracji zbioru danych, w przypadku ponownego zgłoszenia zbioru danych do rejestracji po usunięciu...
czytaj więcejNależy wprowadzić zmiany w rozporządzeniu dotyczące pisemności dokumentacji bezpieczeństwa. Wymóg pisemności dotyczącej dokumentacji...
czytaj więcejNie widzimy uzasadnienia, aby istniały wymogi dotyczące częstotliwości zmiany haseł do systemów informatycznych przetwarzających dane osobowe. ...
czytaj więcejW obecnych procesach przetwarzania danych osobowych i przy różnych formach wykonywania pracy (np. praca zdalna) nie da się określić obszaru...
czytaj więcejRozporządzenie ani ustawa nie wskazują co znaczy „po ustaniu ich użyteczności”. Trwałe usunięcie kopii zapasowej, w sytuacji, gdy ulegają...
czytaj więcejPoziomy bezpieczeństwa danych osobowych
czytaj więcejWymogi dotyczące budowy systemu informatycznego przetwarzającego dane osobowe.
czytaj więcejBardzo ograniczony zakres przetwarzania danych. Przetwarzanie i wykorzystanie informacji gospodarczej jest bardzo ograniczone w porównaniu z biurami...
czytaj więcejWąski zakres przetwarzanych danych. Biuro ma pasywną rolę w udostępnianiu danych, gdyż jest jedynie uprawnione do przyjmowania informacji gospodarczych...
czytaj więcejBrak możliwości integracji zdalnej zbiorów danych prowadzonych przez inne podmioty. Biuro nie może odpytywać innych instytucji/podmiotów o dodatkowe...
czytaj więcejNieprecyzyjny zapis o braku możliwości powierzenia innym podmiotom czynności związanych z przedmiotem działalności biura. Co do zasady biuro nie...
czytaj więcejBrak możliwości świadczenia usług identyfikacyjnych. Mimo, że definicja informacji gospodarczej określa, iż dane identyfikujące stanowią informację...
czytaj więcejBrak precyzyjnego określenia kompetencji GIODO w zakresie opiniowania regulaminu zarządzania danymi, powoduje wydłużenie i wzrost kosztów procedur...
czytaj więcejObowiązek ogłaszania regulaminu zarządzania danymi BIG w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
czytaj więcejWymóg formy szczególnej (pisemna) dla umowy o udostępnianiu informacji gospodarczych.
czytaj więcejMinimum 60 dni zwłoki w płatności przed przekazaniem zobowiązania do biura. Zbyt długi okres wymagalności zobowiązania przed wpisem do biura powoduje,...
czytaj więcejKosztowna konieczność dopełnienia obowiązku informacyjnego przed dopisaniem dłużnika. Dłużnik musi być poinformowany listem poleconym na 30 dni...
czytaj więcejBrak możliwości posługiwania się adresem (bez konieczności podawania PESEL czy NIP) przy przekazywaniu informacji gospodarczych do biura lub sprawdzaniu. Gdy...
czytaj więcejObowiązek wysłania wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o przekazaniu informacji do BIG listem poleconym. Taka forma realizacji obowiązku informacyjnego...
czytaj więcejZbyt ograniczone możliwości udostępniania informacji o fraudach. Obecnie w BIG funkcjonuje rejestr, do którego kredytodawcy mogą zgłaszać ujawnione...
czytaj więcejBrak możliwości przekazywania przez wierzycieli tzw. informacji pozytywnych o zobowiązaniach. Dotyczy to w szczególności skrócenia (z 60 do 30 dni)...
czytaj więcejZgoda podmiotu na przekazywanie do BIG informacji o wywiązaniu się ze zobowiązań.
czytaj więcejNieprzystający do realiów zakres przetwarzania danych archiwalnych. Brak możliwości archiwizowania i wykorzystania informacji gospodarczej po spełnieniu...
czytaj więcejBrak możliwości przetwarzania informacji archiwalnych dotyczących konsumentów do celów statystycznych. Dane statystyczne są niezwykle przydatne...
czytaj więcejObowiązek ustalania opłat za ujawnianie informacji w cenniku uchwalanym przez zarząd biura. Taki obowiązek nadmiernie ogranicza swobodę działalności...
czytaj więcejNieprecyzyjny zapis o opłatach celem zapisu było zapewnienie prawa dłużników będących konsumentami do sprawdzania danych w BIG raz na pół roku...
czytaj więcejZbyt wąska definicja interesu prawnego. Obowiązek posiadania 30-dniowego upoważnienia na sprawdzenie osoby fizycznej uniemożliwia: monitorowanie...
czytaj więcejKrąg podmiotów uprawnionych do sprawdzenia danych w BIG-brak jednolitej podstawy prawnej. Ustawa wskazuje krąg podmiotów uprawnionych do sprawdzenia...
czytaj więcejBezwzględny obowiązek usunięcia informacji otrzymanych z BIG po upływie 90 dni. Od obowiązku tego zwolnione są wyłącznie instytucje ustawowo obowiązane...
czytaj więcejNieprecyzyjny zapis komu BIG-i mogą ujawniać informacje z rejestru zapytań. Dane z prowadzonego przez BIG rejestru zapytań dotyczą informacji o tym...
czytaj więcejBrak dostępu do zbioru PESEL. Biuro jest zobligowane przez Ustawę do dbania o rzetelność danych. Ustawa daje możliwość dostępu do zbioru PESEL...
czytaj więcejZbyt krótki termin na aktualizację informacji w przypadku zbycia wierzytelności. W przypadku przekazania do BIG informacji o zbyciu wierzytelności...
czytaj więcejOgraniczenia w przekazywaniu informacji gospodarczych wynikające z przepisów szczególnych o tajemnicach prawnie chronionych (np. tajemnica skarbowa,...
czytaj więcejPodwójny obowiązek informacyjny banków. Bank może przekazać informacje do BIG, jeżeli umowa z klientem banku zawiera stosowną klauzulę informującą...
czytaj więcejBrak rejestru bezskutecznych egzekucji komorniczych. Wg szacunków rynkowych oraz w odniesieniu do statystyk krajów zachodnich (np. Niemiec) w Polsce...
czytaj więcejBrak możliwości zbierania informacji gospodarczej z sektora publiczno-prawnego. Instytucje takie jak: urzędy skarbowe, ZUS, sądy itp. nie mają jasnych...
czytaj więcejArt. 24 ust. 1 pkt 1 wyklucza z postępowania wykonawców, którzy zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej powyżej 5% wartości zamówienia i zostało...
czytaj więcejArt. 24 ust. 1 pkt 1a PZP ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadził nową podstawę wykluczenia – wypowiedzenie...
czytaj więcejNależy rozważyć wprowadzenie regulacji, że zamawiający żąda dokumentacji tylko od np. dwóch wykonawców, których oferty zdobyły najwyższe oceny....
czytaj więcejObowiązek składania listy podmiotów należących do grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Oznacza konieczność...
czytaj więcejMożliwość posługiwania się zasobami innych podmiotów przy ubieganiu się o zamówienia publiczne w praktyce oznacza, że o zamówienie mogą ubiegać...
czytaj więcejWymóg przepisu „dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy,...
czytaj więcejTerminy, w których można zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści SIWZ. W praktyce przy silnym obecnie reżimie czasowym wykonawcy realnie...
czytaj więcejZbyt krótkie terminy w postępowaniach na najmniejsze i największe zamówienia publiczne.
czytaj więcejZatrzymanie wadium przez zamawiających publicznych w przypadku nie udzielenia wyjaśnień w określonym terminie lub udzielenie wyjaśnień niesatysfakcjonujących...
czytaj więcejPrekwalifikacja w dialogu konkurencyjnym.
czytaj więcejZamawiający w praktyce nie stosują innych kryteriów wyboru oferty niż cena. Negatywne skutki tak pojmowanego kryterium wyboru ofert już przynosi straty. Wprowadzenie...
czytaj więcejBrak przepisów i praktyki umownej określającej czas, jaki mają zamawiający na podpisanie umowy od chwili wyłonienia wykonawcy (obecnie wskazany jest...
czytaj więcejReżim odpowiedzialności konsorcjantów jest zbyt surowy, bowiem zgodnie z orzecznictwem rozciąga się na podwykonawców innych członków konsorcjum...
czytaj więcejBrak możliwości zmiany istotnych postanowień umowy w przypadku zamówień, których realizacja uzależniona jest od stron trzecich. W szczególności...
czytaj więcejWprowadzenie mechanizmów umożliwiających zmianę istotnych postanowień umowy w przypadku zamówień, których koszt realizacji uzależniony jest od...
czytaj więcejW przypadku postępowań o udzielenie zamówień o wartości poniżej progów unijnych, przepisy ustawy PZP nie dają możliwości obrony praw wykonawców...
czytaj więcejPrzepisy art. 188 ust. 1 w zw. z art. 183 ust. 2 PZP przewidują możliwość zawarcia umowy przed rozstrzygnięciem sprawy przez KIO. Na zawarcie umowy...
czytaj więcejZawyżona wysokość opłaty stosunkowej za skargę na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej - . nie ma żadnego uzasadnienia. Jej wysokość stanowi 5%...
czytaj więcejW obecnym stanie prawnym wybór partnera do projektu koncesyjnego wymaga procedury wyboru partnera prywatnego w oparciu o przepisy ustawy o koncesji na...
czytaj więcejPrzepis art. 148 PZP ogranicza formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
czytaj więcejW sytuacji, gdy partner prywatny nie wykonuje należycie umowy o PPP, podmiot publiczny korzysta z przysługujących mu uprawnień, które najczęściej...
czytaj więcejUmowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawierane są na kilkanaście bądź kilkadziesiąt lat. Zakładając tak długi okres współpracy nie jest możliwe...
czytaj więcejZgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PPP spółką celową PPP może być jedynie spółka utworzona w wyniku wcześniej zawartej umowy o PPP.
czytaj więcejNowelizacja ustawy o PPP dokonana ustawą z dnia 16 listopada 2012 roku o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce wprowadziła...
czytaj więcejObecne brzmienie art. 124 ust.4 i art. 236 ust. 4 ustawy o finansach publicznych pozostawia wątpliwości, w jakim zakresie płatności na rzecz partnera...
czytaj więcejPrzyczyną wnioskowania zmiany regulacji w tym przedmiocie jest ustanowienie równych praw dla przedsięwzięć PPP niezależnie od rodzaju podmiotu publicznego...
czytaj więcejArt.4 ust.1 wyraźnie wskazuje, że w przypadku, gdy wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawa do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa albo...
czytaj więcej